Module 1

In verbinding met jezelf

Welkom bij module 1!

Deze module bestaat uit 3 lessen, allemaal om dichter bij jezelf te komen, in verbinding met jezelf. Je verlangt naar meer diepgang in je leven, diepere connecties. Oppervlakkige gesprekken kosten je steeds meer moeite. Misschien heb je zelfs behoefte aan meer spiritualiteit in je leven, ook al weet je niet goed wat je kunt verwachten.

Er is geen tool om zomaar met de ander diepe gesprekken te voeren. Dat begint echt allemaal bij jezelf. Je moet de muurtjes eerst zelf laten zakken, voordat je in verbinding kunt komen met de ander. Het effect is fantastisch. Zodra jouw muurtjes langzaam afbrokkelen en jij je kwetsbaar opstelt, zul je merken dat de ander dat ook gaat doen. En dat is zo bijzonder!

Les 1. Energie

Wanneer vergeet je de tijd? Wat ben je dan aan het doen? Waar ontspan je van? Bij welke activiteit vergeet je jouw werk echt even? Wat ben je aan het doen als je echt geniet? Als je echt in het moment bent? Wat doe je dan? Is het een bepaalde sport, is het creatief bezig zijn?

Ik dacht heel goed te weten waar ik energie van kreeg en hoe ik weer kon opladen. Dácht ik. Ik sportte 4 à 5 keer in de week. Dat deed mijn lijf goed, maar tegelijkertijd zorgde het eigenlijk voornamelijk dat er continu stress in mijn lijf bleef. Het zorgde voor een leeg hoofd, maar dat was tijdelijk. Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat ik de tijd vergat als kind als ik in het theater stond. Dan vloog de tijd voorbij en kon ik echt helemaal mezelf zijn. Ik kreeg er enorm veel energie van. Of van mijn talen spreken, muziek luisteren en hard meezingen. Uiteindelijk ben ik gaan schilderen, intuïtief. Dat is voor mij een manier om uit mijn hoofd te gaan en naar mijn gevoel. Een paar voorbeelden van de dingen waar ik van oplaad.

 

Wat maakt dit zo belangrijk?

Als jij niet weet waar je van oplaadt, wat jou juist energie geeft, dan is de vraag of jij in je eigen tijd wel echt aan het opladen bent. Als je niet volledig oplaadt en te maken hebt met veel stress, een continu vol bord, dan loop je ook nog eens kans op een burnout. Dat wil je toch niet? Jij bent toch de sterke vrouw of man die geen burnout krijgt? Grote kans dat je thuis nog altijd in je hoofd zit met je werk. Is het herkenbaar dat je thuis bent en niet echt kunt luisteren als je in gesprek bent met een vriendin, je partner of een van je kinderen? Dat je eigenlijk niet echt hoort wat ze zeggen. Dit komt omdat jij in je hoofd zit. Je bent er niet bij zoals je er bij zou willen zijn. Omdat de stemmetjes in je hoofd aan het woord zijn. Omdat werk in je hoofd belangrijker is. Omdat je zorgen in je hoofd het overnemen en je niet in het moment kunt zijn.

Oefening

Maak een moodboard (collage) waarin je jezelf in het midden zet (foto of iets wat typisch ‘jij’ bent). Vanuit het uitgangspunt ‘Wat is goed voor mij?’ ga je je ideale plaatje omschrijven. Dit kan in afbeeldingen, tekeningen, kernwoorden of een mix. Kijk niet alleen wat voor jou belangrijk is en waar je blij van wordt, maar sta ook stil bij waar je energie van krijgt en wat juist energie kost.

Je kunt het bijvoorbeeld ook opdelen in verschillende onderwerpen, bijv. werk, privé, must’s en no-go’s, wat levert je energie op en wat zijn voor jou juist energieslurpers? 

In het ongemak zit de groei. In de stilte vind je het ongemak.

Dankbaarheid_enmove coaching by harmke

Les 2. Uit je comfort zone

We zijn zo gewend om maar door te gaan. Je staat de hele dag op ‘aan’ en hebt het waarschijnlijk niet eens door, omdat je het gewend bent. Jouw dag bestaat voornamelijk uit denken en doen in plaats van ‘voelen’ en ‘zijn’. Veel mensen weten niet eens (meer) hoe je dat moet doen. Gevolg? Je brein is continu aan, gedachten blijven komen, ook als jij je wilt ontspannen. Misschien denk je bij het noemen van ‘voelen’ en ‘zijn’ wel, wat is dat überhaupt? Wat brengt het me? Het geeft je wellicht een ongemakkelijk gevoel en dat is nou nét waar we moeten zijn voor de groei die jij wilt doormaken.

In les 1 heb je een moodboard gemaakt. Als het goed is zijn daar ook dingen uitgekomen waar jij energie van krijgt. Ik wil je nu vragen om uit je comfort zone te gaan Met welk doel? Om in een andere staat van bewustzijn te komen? Van denken en doen naar voelen en zijn. Dat kan alleen maar als jij je eraan overgeeft. Dus wees nieuwsgierig, heb geen oordeel en geef je eraan over. Dit is een manier om bij jouw onderbewuste te komen.

Oefening

Neem minimaal een half uur om creatief aan de slag te gaan. Kies wat bij jou past, teken, schilder, kleur of dans op muziek. Het maakt niet uit. Ik wil dat je stopt met denken en gewoon ‘doet’. Schilder, kleur, teken of dans op gevoel. Alles wat komt is oké.

We zijn zo geprogrammeerd, zoveel aan het denken en we staan continu op aan, dat je zult merken dat dit in het begin misschien helemaal niet zo makkelijk is. Als je gaat schilderen kun je bijvoorbeeld dan ook een nummer aanzetten dat jou raakt.

Het gaat hierbij niet om het resultaat, dat kun je loslaten. Het gaat echt om het proces. En hetgeen er op papier of op het doek verschijnt, wat zegt jou dat? Wat zie je? Wat zegt dit over jou?

harmke schutte_lifecoach

Les 3. Innerlijke rust

Iedereen lijkt tegenwoordig te mediteren, aan yoga te doen of easypeasy tijd voor zichzelf te nemen. Maar hoe ‘easypeasy’ het ook lijkt, het is voor jou lastig.  Mensen doen volop aan yoga, mindfulness-cursussen, ademhalingsoefeningen of meditaties om maar zen te worden, ontspanning te ervaren en die onrust er even niet te laten zijn. Maar zeg nou eerlijk. Zijn de momenten dat jij daarvoor open staat en dat soort zen-dingen uitvoert, niet voornamelijk wanneer je er de tijd voor hébt en al best wel ontspannen bent? Is het niet zo dat als je er geen tijd voor hebt en het stiekem eigenlijk juist nodig hebt, je er dan geen tijd voor maakt? Terwijl je weet wat het je oplevert en weet hoe goed het jou kan doen? Precies en daarom ben je deze online training gestart. Omdat je juist op de momenten dat je het nodig hebt, de juiste dingen wilt doen. En daar is bewustwording voor nodig, wanneer je het doet, wanneer je het juist niet doet, wanneer je het nodig hebt en waar jij baat bij hebt als je tot rust wilt komen. Je hebt vast van meditatie gehoord en daar misschien ook een oordeel over. Wie weet heb je een meditatie- of ademhalingsoefening zelfs al een keer geprobeerd, maar lijkt het jou niet te lukken. En wat is meditatie eigenlijk? Het is niks meer dan bewust je aandacht bij jezelf brengen, bij jouw ademhaling. En dat is niet makkelijk, vooral niet met alle prikkels die wij dagelijks binnen krijgen. Je gaat maar door en door, niet gek dat áls je stilstaat, dat je weerstand voelt. Hierin is heel belangrijk: geduld en acceptatie van wat er is op dat moment. Oefening baart kunst. 

Ik heb een audiobestand voor je opgenomen met een laagdrempelige ademhalingsoefening van een paar minuutjes. Luister hier naar. Geef je eraan over, zet je oordeel opzij en ga er open in. Gaan er gedachten door je hoofd? Dat is heel normaal. Zodra dat gebeurt, focus je je weer op jouw ademhaling. Onthoud, alles mag er zijn, ga er niet tegenin en luister met een nieuwsgierige en open blik.

Yes, wees trots op jezelf! Hoe het ook ging, wat je ook ervaarde, you did it! Je bent grenzen aan het verleggen, je wilt patronen doorbreken, je werkt aan jezelf, neemt de regie over jouw leven en dat is super! Sta even stil bij wat het met je deed deze oefening. Hoe was het om te doen? Ervaarde je misschien weerstand of was het eigenlijk best fijn? Ga naar het werkboek en beantwoord deze vragen voor jezelf.