Module 2

Openstellen

Welkom bij module 2!

Deze module bestaat uit 3 lessen om je meer open te stellen. 

Les 1. Luisteren – oprecht & met aandacht

Oppervlakkige gesprekken, je kent ze wel en je hebt er misschien zelfs steeds meer moeite mee. Je bent bijvoorbeeld op een verjaardag. Je bent met iemand in gesprek, maar in gedachten zit je ergens anders. “Ik wil die ook nog spreken, dat moet ik niet vergeten te zeggen aan die persoon, vermaakt die zich wel?” Allerlei gedachten die door jouw hoofd gaan, terwijl je in gesprek bent met iemand en maar half hoort wat hij te zeggen heeft. Waardoor je niet oprecht luistert, niet doorvraagt of echt nieuwsgierig bent en interesse toont. Je doet dit inmiddels, vaak onbewust, misschien al zo vaak, dat de ander ook niet echt merkt dat je maar half luistert.

Maar als je er zo over nadenkt en je bedenkt dat jij degene bent die zijn verhaal doet. En je beseft dat die ander eigenlijk helemaal niet zo goed luistert, maar veel meer bezig is met de dingen die hij niet moet vergeten of dingen die hij zelf wil zeggen. Wat doet dat dan met je? Laten we eerlijk zijn, dat is toch eigenlijk verschrikkelijk?

Ik wil je de volgende oefening meegeven, een simpele. Líjkt. Want man, wat kan dat lastig zijn. Vaak zijn of komen we niet echt in verbinding met de ander, omdat we onze aandacht er simpelweg niet bij hebben. Daarom gaan we aan de slag met een oefening die je dagelijks, zelfs meerdere keren per dag kunt uitvoeren. Een oefening waarvan je misschien niet meteen verwacht dat het zo lastig kan zijn.

Oefening
Voer een gesprek. Maakt niet uit met wie. Met een collega, een vriend, je partner of iemand anders. Het maakt niet uit. Het doel? Oprecht luisteren naar wat diegene vertelt. ‘Gewoon’ luisteren, meer hoef je niet te doen. Het is een bewustwordingsoefening. Zet vervolgens de methode LSD in.

LSD
Dit staat voor Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. Dus luister naar je gesprekspartner. Elke keer als je denkt, “hè, het lukt me niet” dan ga je hoogstwaarschijnlijk in je hoofd, naar je eigen gedachten. En dat is heel menselijk. Accepteer het op dat moment dat je dat doet, zie het als positief dat je je er bewust van bent en haal je weer terug naar het gesprek. Je kunt op dat moment ook iets zeggen in de trant van: “Sorry, ik volgde je even niet of sorry, ik was even afgeleid, kun je dat herhalen?” Om vervolgens weer écht te luisteren.

En terwijl je dat doet stel je vragen, vraag je door, om echt te begrijpen wat de ander zegt. En vat je tussendoor samen. Zo kun je checken of je nog aansluit bij hetgeen hij of zij vertelt.

Pas het toe in het eerstvolgende gesprek dat je voert. Ga het oefenen. Elke dag. Elk gesprek. Op je werk en ook thuis. Met de mensen om je heen. Deze oefening zorgt voor verbinding met de ander. Het feit dat je écht luistert naar de ander is zo waardevol. Dit doet je misschien beseffen dat je vaker niet dan wel echt luistert. En hoe jammer het ook is, zo geldt dat ook voor degenen die in gesprek is met jóu. 

Een nee tegen de ander, is een ja tegen jezelf!

harmkeschutte_lifecoach voor vrouwen

Les 2. Kwetsbaarheid

Je werkt hard en bent (onbewust) vaak streng voor jezelf. Het moet altijd beter. De lat ligt altijd hoog. Je gaat aan jezelf voorbij, aan wat jij wilt of wat jij echt voelt. Je hebt het vast vaker gehoord, je kwetsbaar opstellen, maar doe jij het? De eerste stap is jezelf zijn. Dat klinkt vaak heel vanzelfsprekend, maar wat maakt het dat we het dan zo vaak niét doen? Omdat veel mensen doen wat er van je verwacht wordt of ‘zoals het hoort’.

Benoemen
Als jij dit nog niet genoeg doet, het uitspreken van wat je dwars zit, begin met iets kleins. Iets wat je geraakt heeft, waar je van baalt of wat je niet tof vindt. Leg de lat niet meteen hoog. Stapje voor stapje. Probeer het niet alleen op je werk, maar ook privé. Kijk eens hoe dat gaat en probeer het elke keer bij jezelf te houden. Dus “Ik vind het vervelend dat.. of ik heb de indruk dat en dat doet dit en dit met mij…”

Een mooie uitspraak die ik laatst hoorde van een business coach: “luier aan en gaan”. Dus ja tuurlijk, je mag het het spannend vinden om te zeggen wat je dwarszit. Maar hop, luier aan en gaan. Oftewel, ja het is eng en onwennig, maar het brengt je verder, dus go for it! Je zult zien, hoe vaker je het wél uitspreekt, hoe minder last je er van hebt en hoe makkelijker het gaat. De eerste keren dat je dit doet zal het super spannend zijn, maar je zult opluchting ervaren als je het hebt gedaan. 

Lifecoach Harmke SChutte_dankbaarheid

Les 3. Grenzen stellen

Zo ontzettend belangrijk, maar doe jij het genoeg? Veel mensen die bij mij komen zijn streng voor zichzelf, willen iedereen pleasen of nemen te weinig tijd voor zichzelf. Ze stellen zichzelf niet voorop en gaan over hun eigen grenzen. Maar vaak weten ze helemaal niet wat hun eigen grenzen nou precies zijn. En als je dit continu doet, loop je nog het risico dat je in een burn-out terecht komt en beseft, sheisse.. ik ben te vaak over mijn grenzen heen gegaan. En dat wil je niet! Dat gun ik je niet, en wil ik juist samen met jou voor zijn, omdat je leert voor jezelf te zorgen en jezelf op de eerste plaats te zetten. Misschien heb je er zelfs al wel eentje gehad en is het niet voor niks dat je deze training nu volgt.

Mensen die een burn-out hebben gehad zeggen vaak ook dat het, hoe zwaar en moeilijk het ook was, het uiteindelijk een waardevol cadeau was, omdat ze hun leven daardoor hebben veranderd. En ik wil juist dat het niet zover hoeft te komen. Jij hoeft namelijk geen burn-out te krijgen om te beseffen dat jouw leven moet veranderen. Jij hebt de eerste stap al gezet door het volgen van deze online training. Je kunt trots zijn op jezelf!

Oefening

Geef antwoord op onderstaande vragen. Schrijf op hoeveel uur per week en eventueel op welke dagen je daar tijd aan wilt besteden. Op deze manier maak je afspraken met jezelf en commit je je eraan. Zoals je afspraken met anderen ook nakomt, dus waarom niet aan jezelf?

Hoeveel tijd voor jezelf per dag wil je..?

  • Ademhalingsoefening/meditatie/gronden na je werk / bad nemen / schrijven / muziek luisteren / iets creatiefs doen zoals schilderen ? 
  • Hoe vaak wil je in de week sporten of bewegen? 
  • Hoe vaak wil je afspreken met vrienden/familie in de week?

Het is een kwestie van oefenen en je conformeren aan de afspraken die je met jezelf hebt gemaakt. Als jij niet voor jezelf zorgt, doet een ander het ook niet.

Dus ook op je werk! Dus bijvoorbeeld een collega die naar je toekomst: “kun je alsjeblieft dit of dat nog even..? Jij kunt dat zo goed/snel.” Wat doe je dan?

Besef dat jij de regie hebt over je eigen leven. Het is belangrijk dat jij goed voor jezelf zorgt. 
– Als jij goed voor jezelf zorgt, dan pas kun je er echt zijn voor de ander. –