Module 2

Openstellen

Welkom bij module 2!
Deze module bestaat uit 3 lessen om je meer open te stellen. Je verlangt naar meer diepgang in je leven, diepere connecties. Oppervlakkige gesprekken kosten je steeds meer moeite. Misschien heb je zelfs behoefte aan meer spiritualiteit in je leven, ook al weet je niet goed wat je kunt verwachten.

Om meer diepgang te ervaren in je leven, echt diepere connecties te voelen met de ander, moet je starten bij jezelf. Er is geen tool om zomaar met de ander diepe gesprekken te voeren. Dat begint echt allemaal bij jezelf. Je moet de muurtjes eerst zelf laten zakken, voordat je in verbinding kunt komen met de ander.  Het effect is fantastisch. Zodra jij jouw muurtjes laat zakken, zodra jij je kwetsbaar opstelt, zul je merken dat de ander dat ook doet. Dat is zo bijzonder en ga jij ervaren!

Les 1. Luisteren – oprecht & met aandacht

Oppervlakkige gesprekken, je kent ze wel en je hebt er steeds meer moeite mee. Je verlangt naar meer diepgang, naar echte connectie met de ander. Je bent bijvoorbeeld op een verjaardag. Je bent met iemand in gesprek, maar in gedachten zit je ergens anders. “Ik wil die ook nog spreken, dat moet ik niet vergeten te zeggen aan die persoon,, vermaakt die zich wel?” Allerlei gedachten die door jouw hoofd gaan, terwijl je in gesprek bent met iemand en maar half hoort wat hij te zeggen heeft. Waardoor je niet oprecht luistert, niet doorvraagt of echt nieuwsgierig bent en interesse toont. Je doet dit inmiddels, vaak onbewust, al zo lang, dat de ander ook niet echt merkt dat je maar half luistert.

Maar als je er zo over nadenkt en je bedenkt dat jij degene bent die zijn verhaal doet. En je beseft dat die ander eigenlijk helemaal niet zo goed luistert, maar veel meer bezig is met de dingen die hij niet moet vergeten of dingen die hij zelf wil zeggen. Wat doet dat dan met je? Laten we eerlijk zijn, dat is toch eigenlijk verschrikkelijk?!
Het kost je steeds meer energie en wat wil je nou echt? Diepgaande gesprekken. Maar dat gaat niet als jij in de toekomst leeft. Herken je dat? Ik wil je de volgende oefening meegeven, een simpele. Líjkt het. Want man, wat kan dat lastig zijn. Vaak zijn of komen we niet echt in verbinding met de ander, omdat we onze aandacht er simpelweg niet bij hebben. Je bent op zoek naar meer diepgang, maar het lukt je niet. Daarom gaan we aan de slag met een oefening die je dagelijks meerdere keren per dag kunt uitvoeren. Een oefening waarvan je misschien niet meteen verwacht dat het zo lastig kan zijn.

Oefening
Voer een gesprek. Maakt niet uit met wie. Met een collega, een vriend, je partner of je kind. Het maakt niet uit. Het doel? Oprecht luisteren naar wat diegene vertelt. Gewoon luisteren, veel meer hoef je niet te doen. Het is een bewustwordingsoefening. Zet daarbij de methode LSD in.

LSD
Dit staat voor Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. Dus luister naar je gesprekspartner. Elke keer als je denkt, “hè, het lukt me niet” dan ga je hoogstwaarschijnlijk in je hoofd, naar je eigen gedachten. En dat is heel menselijk. Accepteer het op dat moment dat je dat doet, zie het als positief dat je je er bewust van bent en haal je weer terug naar het gesprek. Je kunt op dat moment ook iets zeggen in de trant van: “Sorry, ik volgde je even niet of sorry, ik was even afgeleid, kun je dat herhalen?” Om vervolgens weer écht te luisteren, samen te vatten wat er verteld wordt (om te checken of je diegene goed begrijpt) en door te vragen.

Vraag door om echt te begrijpen wat de ander zegt. En vat tussendoor samen. Zo kun je checken of je nog aansluit bij hetgeen hij of zij vertelt.

Pas het toe in het eerstvolgende gesprek dat je voert. Ga het oefenen. Elke dag. Elk gesprek. Op je werk en ook thuis. Met de mensen om je heen. Deze oefening zorgt voor verbinding met de ander. Het feit dat je al écht luistert naar de ander is zo waardevol. Dit doet je misschien beseffen dat je vaker niet dan wel echt luistert. En hoe jammer het ook is, zo geldt dat ook voor degenen die in gesprek is met jóu.

Een nee tegen de ander, is een ja tegen jezelf!

harmkeschutte_lifecoach voor vrouwen

Les 2. Kwetsbaarheid

Wat is dat, op jouw eigen manier? Hoe doe je dat? De eerste stap is jezelf zijn. Dat klinkt vaak heel vanzelfsprekend, maar wat maakt het dat we het dan niet op ons werk doen? Omdat veel mensen zichzelf ‘kwijtraken’ in de huidige maatschappij. Je doet wat er van ons verwacht wordt, op de manier zoals het MT of directie het wilt, ‘zoals het hoort’, kleuren binnen de lijntjes. Je werkt hard en bent vaak streng voor onszelf. Het moet nog beter. De lat ligt altijd hoog. Je gaat aan jezelf voorbij, aan wat jij wilt of wat jij echt voelt. Je hebt het vast vaker gehoord, je kwetsbaar opstellen en het is misschien een cliché, maar doe je het ook echt? Stel jij je kwetsbaar op? Mag jij fouten maken van jezelf? Kennen mensen je echt? Zet een eerste stap door meer persoonlijke dingen te delen. Naar wie dan ook. Oordeel niet te hard over jezelf. Jij mag fouten maken, daar leer je van, daar groei je door. Stel je kwetsbaar op, laat jezelf zien. Probeer bewust te zijn en probeer stil te staan bij hoe je je voelt in plaats van de strijd aan te gaan. En als je de erkenning of waardering van de ander niet krijgt, geef het aan jezelf.

Benoemen
Als jij dit nog niet genoeg doet, het uitspreken van wat je dwars zit, probeer het stap voor stap. Wees ook niet te hard voor jezelf. Probeer het niet alleen op je werk, maar ook privé. Kijk eens hoe dat gaat en probeer het elke keer bij jezelf te houden. Dus geen verwijten naar de ander, houd het bij jezelf. 

 

Stap voor stap 

Een van de moeilijkste dingen, vind ik nog steeds. Maar oefening baart kunst en ik word er steeds beter in. Als iets je dwars zit gaat het er met je vandoor. Het blijft in je hoofd zitten. Het kleinste dingetje, maar het komt elke keer weer terug. Iets wat je geraakt heeft, waar je van baalt, wat je niet tof vindt van een ander. Probeer het te benoemen. Houd het bij jezelf. “Ik vind het vervelend dat of ik heb de indruk dat…” Benoem het. Een mooie uitspraak die ik laatst hoorde van een business coach: “luier aan en gaan”. Dus ja je mag het het spannend vinden om te zeggen wat me dwarszit. Maar hop, luier aan en gaan. Oftewel, ja het is eng, maar enge dingen brengen je verder, dus go for it! Je zult zien, hoe vaker je het wel uitspreekt, hoe minder last je er van hebt en hoe makkelijker het gaat. De eerste keren dat je dit doet zul je opluchting ervaren, een last valt van je schouders. Al is het maar een klein dingetje. Want ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik kan van een klein dingetje iets heel groots maken in mijn hoofd 😉

Lifecoach Harmke SChutte_dankbaarheid

Les 3. Grenzen stellen

Zo ontzettend belangrijk, maar doe jij het genoeg? Veel vrouwen die bij mij komen zijn hard voor zichzelf, willen iedereen pleasen en nemen geen of te weinig tijd voor zichzelf. Ze stellen zichzelf niet voorop en gaan hun eigen grenzen over. Maar vaak weten ze helemaal niet wat hun eigen grenzen nou precies zijn. Als je dit continu doet, loop je nog het risicio ook dat het je uitput en er een punt komt dat je in een burn-out terecht komt en beseft, sheisse.. ik ben te vaak en te ver over mijn grenzen heen gegaan. En dat wil je niet! Dat gun ik je niet, en wil ik juist samen met jou voor zijn, omdat je leert voor jezelf te zorgen en jezelf op de eerste plaats te zetten. Misschien heb je er zelfs al wel eentje gehad en is het niet voor niks dat je deze training volgt.

Vrouwen die een burn-out hebben gehad geven vaak ook aan dat het, hoe zwaar en moeilijk het ook was, het uiteindelijk een waardevol cadeau was, omdat ze hun leven hebben veranderd. En ik wil juist dat het niet zover hoeft te komen. Jij hoeft geen burn-out te krijgen om te beseffen dat jouw leven moet veranderen. Jij hebt de eerste stap al gezet door het volgen van deze online training. Je kunt nu al trots zijn op jezelf!

Oefening

Hoeveel tijd voor jezelf per dag wil je..?

Ademhalingsoefening/meditatie/gronden na je werk / bad nemen / schrijven / muziek luisteren / iets creatiefs zoals schilderen of iets dergelijks? 

Hoe vaak wil je in de week sporten of bewegen? 

Hoe vaak wil je afspreken met vrienden/familie in de week? 

Noteer voor jezelf hoeveel uur per week, eventueel op welke dagen. Zo maak je afspraken met jezelf en commit je je eraan. Zoals je je ook commit aan afspraken met anderen. Dus op je werk: kun je dit of dat nog even..? Nee, sorry ik heb een afspraak. Het is belangrijk dat jij jezelf op nummer 1 zet. Als jij goed voor jezelf zorgt, dan pas kun je er echt zijn voor de ander.