Module 3

Mindset

Welkom bij module 3!

Deze module bestaat uit 3 lessen voor een sterke & positieve mindset. Het is belangrijk om hoog in de energie blijven. Je kunt je eigen mind shiften. Bijvoorbeeld door te focussen op wat je wel wilt, door te zorgen dat jij je goed voelt en plezier hebt, elke dag weer. Daarmee wil ik niet zeggen dat negatieve gevoelens of emoties er niet mogen zijn. Integendeel. Sta er bij stil, accepteer ze als ze er zijn, schrijf erover, laat ze er zijn, huil en laat het er uit.
Als jij emoties en negatieve gevoelens er niet uit laat, niet toestaat en er tegen gaat vechten, slaan deze emoties op in je lichaam en krijg je daar op een gegeven moment last van (vaak fysieke klachten) en komt het er alsnog uit, maar dan is de emmer flink overgelopen. Dus laat ze er zijn, sta er bij stil en richt je dan weer op je goed voelen, zodat je niet in een vicieuze cirkel belandt. 

 

Les 1. Dankbaarheid

Een hele snelle ‘shifter’ is dankbaarheid, daar gaat deze les over. Voel je je K en kom je er even niet uit? Sta stil bij waar jij allemaal dankbaar voor bent. Begin klein, kijk om je heen en maak het zo groot als je zelf wilt. Je zult meteen merken dat het je in een fijne energie van dankbaarheid brengt. Wees dankbaar voor de dag van vandaag, voor de zon die schijnt, voor het huis waar je in woont, voor de liefde in je leven, voor het project waar je mee bezig bent, voor het feit dat je erbij stilstaat, noem maar op. Klein, groot, het is allemaal goed.

Opdracht

Wij zijn zo gewend om te kijken naar dingen die er niet goed gingen in plaats van wat er wel goed is gegaan. We kunnen zo hard zijn voor zichzelf. En als we kijken naar wat er wel goed is gegaan komt er altijd een puntje wat beter moet.
Daarom wil ik je de volgende opdracht meegeven. Kijk op vrijdag terug naar de week die is geweest. Concentreer je dan alleen op de dingen waar je dankbaar voor bent. Klein, groot, het maakt niet uit. Als het maar de dingen zijn die je goed hebt gedaan. Zónder erbij te zeggen wat beter moet of weer te verzanden in negatieve of constructieve punten. Leg puur de focus op wat er goed ging!

En nu het leukste gedeelte. Daarna bepaal je hoe je deze dingen die je goed hebt gedaan, gaat vieren. Dat hoeft niet groot te zijn. Dat kan al met een lekker taartje of een speciaalbiertje waar je gek op bent of een cadeautje voor jezelf. Bedenk het maar en vier het ook echt! Het gaat erom dat je stilstaat bij jouw successen. Want wees nou eerlijk, hoe vaak doe je dat nou eigenlijk echt?

Dankbaarheid is de kortste weg naar geluk

harmke schutte_lifecoach

Les 2. Emotieladder

Vooral als je in een negatieve spiraal zit, is het moeilijk om daaruit te komen. Hoe komt dit komt toch? Je mind focust zich vooral op wat je niet wilt. Probeer je op zo’n moment, als je in een vicieuze cirkel zit, te focussen op wat je wél wilt. Alles is energie en jouw brein kent geen NIET. Als jij je focust op ik wil me niet rot voelen, trek je dat juist aan en voel je je rot. Buig dit dus om naar wat je wél wilt! Maak het positief.

Een voorbeeld: ‘Ik wil me niet meer rot voelen’ of ‘Ik wil me fijn voelen.’ Hoe klinkt dat? Voel je het verschil? Dus zeg liever: ‘Ik wil rust in mijn hoofd’ ipv, ‘Ik wil geen onrust’.  

Zorg er vervolgens voor dat in een hogere energie komt. Dat kan op verschillende manieren. Luister naar jouw favoriete muziek, beweeg, dans, wandel. Je zult merken dat je je dan beter voelt. Hoe vaker je dit oefent, hoe weerbaarder en sterker je wordt. In de afbeelding hieronder zie je de ‘Emotieladder’. Zorg dat je jouw mind shift naar de eerste 7 emoties.

Lifecoach_harmke schutte

Les 3. Stilte in jezelf

Jij staat continu op aan. Niks doen vind je moeilijk, laat staan een moment voor jezelf nemen om te observeren hoe jij je op dit moment voelt. Toch is het zo belangrijk en effectief om regelmatig een momentje te nemen om stil te staan bij hoe je erbij zit. Vaak denken we dat we geen tijd hebben om een momentje voor onszelf te nemen. Maar je zult merken dat als je dat wel doet, je daarna meer inspiratie hebt, meer ruimte in je hoofd. Het stilzetten van je hoofd is zo fijn en eigenlijk best eenvoudig. Door je ogen simpelweg te sluiten en je bijvoorbeeld alleen al te richten op je ademhaling. Al is het maar een paar minuutjes. In het begin zul je misschien wat weerstand ervaren maar hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt en hoe meer voordelen je zult ervaren. 


Audio
Ik heb een audiobestand voor je opgenomen met een bodyscan. Luister hier naar. Geef je eraan over, zet je oordeel opzij en ga er open in. We gaan jouw bewustzijn elke keer naar 1 lichaamsdeel brengen. Het kan zijn dat je tintelingen of andere sensaties op die bewuste plek ervaart. Of er gebeurt helemaal niks. Alles is helemaal oké. Op deze manier, net als bij de ademhalingsoefeningen, gaan we je meer in jouw lijf laten zakken. Doe deze oefening zo vaak als je wilt om meer in het nu te komen en meer te landen in jouw lichaam. Het kan ook zo zijn dat de voorgaande oefening na het meermaals beluisteren van deze audio’s je makkelijker afgaat. Key met al deze oefeningen is acceptatie en wees lief voor jezelf!