Module 3

Mindset

Welkom bij module 3!

Deze module bestaat uit 3 lessen voor een sterke & positieve mindset. Het is belangrijk om hoog in de energie blijven. Je kunt je eigen mind shiften. Bijvoorbeeld door te focussen op wat je wel wilt, door te zorgen dat jij je goed voelt en plezier hebt, elke dag weer. Daarmee wil ik niet zeggen dat negatieve gevoelens of emoties er niet mogen zijn. Integendeel. Sta er bij stil, accepteer ze als ze er zijn, schrijf erover, laat ze er zijn, huil en laat het er uit.
Als jij emoties en negatieve gevoelens er niet uit laat, niet toestaat en gaat vechten, slaan deze emoties op in je lichaam en krijg je daar op een gegeven moment last van en komt het er alsnog uit, maar dan is de emmer flink overgelopen. Dus laat ze er zijn, sta er bij stil, maar niet te lang 😉

 

Les 1. Dankbaarheid

Een hele snelle shifter is dankbaarheid, daar gaat de tweede les in deze module over. Voel je je K en kom je er even niet uit? Sta stil bij waar jij allemaal dankbaar voor bent. Begin klein, kijk om je heen en maak het zo groot als je zelf wilt. Je zult meteen merken dat het je in een fijne energie van dankbaarheid brengt. Wees dankbaar voor de dag van vandaag, voor de zon die schijnt, voor het huis waar je in woont, voor de liefde in je leven, voor het project waar je mee bezig bent, voor het feit dat je erbij stilstaat, noem maar op. Klein, groot, het is allemaal goed.

Opdracht

Wij zijn zo gewend om te kijken naar dingen die er niet goed gingen in plaats van wat er wel goed is gegaan. We kunnen zo hard zijn voor zichzelf. En als we kijken naar wat er wel goed is gegaan komt er altijd een puntje wat beter moet.
Daarom wil ik je de volgende opdracht meegeven. Kijk op vrijdag terug naar de week die is geweest. Concentreer je dan alleen op de dingen waar je dankbaar voor bent. Klein, groot, het maakt niet uit. Als het maar de dingen zijn die je goed hebt gedaan. Zónder erbij te zeggen wat beter moet of weer te verzanden in negatieve of constructieve punten. Leg puur de focus op wat er goed ging!

En nu het leukste gedeelte. Daarna bepaal je hoe je deze dingen die je goed hebt gedaan, gaat vieren. Dat hoeft niet groot te zijn. Dat kan al met een lekker taartje of een speciaalbiertje waar je gek op bent of een cadeautje voor jezelf. Bedenk het maar en vier het ook echt! Het gaat erom dat je stilstaat bij jouw successen. Want wees nou eerlijk, hoe vaak doe je dat nou eigenlijk echt?

Dankbaarheid is de kortste weg naar geluk

harmke schutte_lifecoach

Les 2. Emotieladder

Vooral als je in een negatieve spiraal zit, is het moeilijk om daaruit te komen. Hoe dit komt toch? Je mind focust zich vooral op wat je niet wilt. Probeer je op zo’n moment, als je in een vicieuze cirkel zit, te focussen op wat je wel wilt. Alles is energie en jouw brein kent geen NIET. Als jij je focust op ik wil me niet rot voelen, trek je dat juist aan en voel je je rot. Buig dit dus om naar wat je wél wilt! 

Een voorbeeld: ‘Ik wil me niet meer rot voelen’ of ‘Ik wil me fijn voelen.’ Hoe klinkt dat? Voel je het verschil? Dus zeg liever: ‘Ik wil rust in mijn hoofd’ ipv, ‘Ik wil geen onrust’.  

Zorg er vervolgens voor dat je jouw mind weer shift. Dat kan op verschillende manieren. Luister naar jouw favoriete muziek, beweeg, dans, wandel, zorg dat je weer in een hoge energie komt. Je zult merken dat hoe vaker je jouw mind op die manier shift, jouw mindset steeds sterker wordt. Je wordt weerbaarder, sterker. In de afbeelding hieronder zie je de ‘Emotieladder’. Zorg dat je jouw mind shift naar de eerste 7 emoties.

Lifecoach_harmke schutte

Les 3. Voelen

Veel mensen zijn uit contact met hun lichaam, uit verbinding. Dat is er onbewust ingeslopen de afgelopen jaren. Jij herkent de signalen van jouw lichaam misschien niet meer en weet niet meer goed hoe je kunt ontspannen. Dat heeft alles te maken met dat jouw hoofd en jouw lichaam elkaar niet meer verstaan. Het is daarom heel erg belangrijk om die weer in verbinding te brengen met elkaar. Dat gaan we als volgt aanpakken: Opdracht Zorg dat je alleen thuis bent. Zet de timer op 10 minuten. Langer mag uiteraard ook, maar begin in ieder geval met 10 min. Het lijkt misschien een gekke oefening, maar niemand ziet je en je bent alleen thuis, dus boeiuuuu!

Ga voor de spiegel staan en kijk jezelf diep in de ogen. Zo diep mogelijk. Het is belangrijk dat je echt blijft kijken en niet wegkijkt. Het kan in het begin heel ongemakkelijk voelen, er kunnen tranen opkomen of het kan confronterend zijn. En misschien gebeurt er wel niks. Het maakt niet uit, er is geen goed of fout, laat het er allemaal zijn. Alles is oké, onthoud dat goed. Dus kijk jezelf in de ogen en ervaar. Voel wat er komt. En misschien voel je wel helemaal niks of komt er helemaal niks. Dat is ook oké. Het brengt hoe dan ook iets in beweging. Dus geef het een kans. Audio Ik heb een audiobestand voor je opgenomen met een bodyscan. Luister hier naar. Geef je eraan over, zet je oordeel opzij en ga er open in. We gaan jouw bewustzijn elke keer naar 1 lichaamsdeel brengen. Het kan zijn dat je tintelingen of andere sensaties op die bewuste plek ervaart. Of er gebeurt helemaal niks. Alles is helemaal oké. Op deze manier, net als bij de ademhalingsoefeningen, gaan we je meer in jouw lijf laten zakken. Doe deze oefening zo vaak als je wilt om meer in het nu te komen en meer te landen in jouw lichaam. Het kan ook zo zijn dat de voorgaande oefening na het meermaals beluisteren van deze audio’s je makkelijker afgaat. Key met al deze oefeningen is acceptatie en Wees lief voor jezelf!