Module 4

Leven in het nu

Welkom bij module 4
Welkom bij de laatste module alweer. Deze module bestaat uit 3 lessen, om meer te leven in het nu. Je doet het super goed. Je bent al bijna aan het einde van deze online training.

Je hoort en leest er steeds vaker over tegenwoordig, mindfulness, leven in het nu. Je leest het misschien in de Happinez of Flow en ziet het volop voorbij komen op social media. Mindfulness is het bewust en met aandacht zijn. En dat is soms knap lastig, met jouw drukke agenda, alle ballen die je hoog moet houden, de hoge verwachtingen die je hebt van jezelf en doordat jij continu op aan staan is het knap lastig om in het moment te leven.

Nu je je steeds bewuster wordt van jezelf, kun je de stap maken naar meer in het nu leven, in het moment. Misschien is het een beetje een hype de laatste jaren. Een ‘hype’ die je nooit echt hebt begrepen, maar waar je stiekem wel vaker aan denkt en misschien zelfs behoefte aan hebt. Maar hoe doe je dat nou? Dat ga ik je in 3 lessen leren, zodat je kunt genieten van wat er zich nu afspeelt in plaats van met je hoofd in het verleden of de toekomst te leven.

Les 1. Zintuigen
Sta eerst stil bij de vragen in het werkboek

Nu weet je het antwoord op de eerste vraag of je meer in het verleden, heden of toekomst leeft. Nu je je daar bewust van geworden bent, kun je werken aan je bewustzijn. Op elk gewenst moment kun je je nu je afvragen ‘waar’ je zit. In de toekomst, het nu of toch het verleden? Iets wat je hebt gedaan, aan het doen bent of nog gaat doen?
Dit is zo waardevol, want elke keer wanneer jij inziet dat je niet in het nu zit, maar ergens anders met je hoofd besef je: “Ah sheisse, ik doe het weer.. ik zit weer in het verleden of ja, nu maak ik me al zorgen over de toekomst”, kun je het volgende doen.


Oefening

Haal jezelf weer terug en stel je jezelf de vragen: Wat ben ik nu aan het doen? Waar ben ik? Dit haalt je meteen weer terug naar het nu. Het lijkt enigszins op de oefening die je bij module 1 hebt geleerd. Je zat in een gesprek, je ging in gedachten en haalde jezelf vervolgens weer terug naar het gesprek. Oftewel, weer terug naar het nu. Elke keer opnieuw. Oefening baart kunst, wees hierin mild voor jezelf. Dit is nieuw gedrag, dat heeft tijd nodig. Je bent al van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam en we willen toewerken naar bewust bekwaam (oké als het dan echt op automatisme gaat na een tijdje kun je zelfs doorgroeien naar onbewust bekwaam).


Oefening next level
We gaan een stapje verder, je doet het super! <span
Tot je opeens een hertje ziet. Zo op het pad waar jij loopt, voor je. Je staat stil, beweegt niet en bent zo stil mogelijk. Je kijkt wat ie doet. Je ziet dat het nog een jonkie is. Wow, wat een mooi dier eigenlijk. Staat daar zomaar op het pad. Je zag hem ineens. Geen idee hoe lang het daar al stond. En hop, hij gaat er weer vandoor en verdwijnt achter de bomen, alsof hij er nooit geweest is. </span

Jij was zo in gedachten dat je niet kunt zeggen of ie net aankwam of al lang op dat pad stond om lekker te grazen. Jij zat zo in je hoofd, dat je nog geen 100m voor je uitkeek. En dat kan, is niks mis mee, maar sta even stil bij dat moment van zojuist. Hoe sereen, hoe puur, hoe mooi en bijna magisch het was toen je dat hertje ineens zag staan. Hoe kort ook. 

Dit soort momenten, zoals hierboven omschreven, kun je vaker ervaren. Hoe? Dat ga ik je leren. 

Het klinkt misschien makkelijk, je zintuigen inzetten. Dat doe je toch automatisch al? Is dat niet iets vanzelfsprekends? Jazeker! En toch ga ik je leren om door middel van jouw zintuigen meer in het nu te komen. <span
Herken je dat? Je bent druk druk van alles aan het regelen. Komt net van je werk, snel nog even boodschappen doen, pakketje ophalen en dan snel door naar huis om te koken. Ineens staat er een bekende voor je die je groet. Je zegt dat je diegene helemaal niet had gezien, je had hem gewoon niet aan zien komen. Je schrikt er mss zelfs even van op. Je zat blijkbaar zo in gedachten. Precies dat! Daar gaan we met de volgende oefening aan werken. </span

Aan de slag<span

We gaan een wandeling maken. Maakt niet uit hoe lang. Start bijvoorbeeld met 10 minuten. In je lunchpauze of na een werkdag. Leg de lat niet te hoog voor jezelf. Seriously, het gaat om het proces, het oefenen en ervaren, niet om het einddoel en het ‘meteen moeten kunnen’. </span

Besef dat dit iets is wat je niet eerder gedaan hebt. Of wat er in ieder geval nog niet in zit. Zie het als nieuw gedrag. En dat heeft tijd nodig. Dus wees mild en lief voor jezelf. Ik weet dat je snel vooruit wilt, maar heb geduld. Stap voor stap. 

Terwijl je wandelt, zul je misschien merken dat je in je hoofd zit, in gedachten. Niet gek, want je komt net uit een werkdag of ochtend of werk-setting. Kijk eens om je heen. 

Wat zie je? Dichtbij, veraf?

Hoe ver kun je kijken? 

Je zult merken dat het even wennen is. Misschien kom je erachter dat je de eerste minuten maar een klein stukje voor je keek. En ‘keek’ je wel echt of was het meer staren omdat je in je hoofd zat? Oefen hier zo vaak mogelijk mee, met je zintuigen. Ook eenvoudig bij de kassa bijvoorbeeld of in de auto. Wat zie je? Welke kleuren, mensen, details? Wat zie je dichtbij en veraf? Je zult merken dat het je meteen uit je gedachten haalt en naar het nu haalt. We hebben nu geoefend met ‘kijken’, maar dit kun je natuurlijk ook doen met horen, proeven of voelen. Enkele andere voorbeelden om mee te oefenen: voel het stuur in de auto, de stof van je trui of ruik die bloemen, dat versgebakken brood of het gemaaide gras. 

Nee tegen een ander is ja tegen jezelf. Dat is niet egoïstisch, dat is noodzakelijk om er met aandacht te kunnen zijn voor de ander.

Lifecoach Harmke Schutte

Les 2. Voelen

Om jouw verlangen naar diepgang in contact met een ander en meer verbinding met de ander te ervaren, is het noodzakelijk dat jij in verbinding bent met jezelf. Hier zijn verschillende oefeningen voor voorbij te komen hoe je die verbinding met jezelf weer kunt herstellen. Veel mensen zijn uit contact met hun lichaam, uit verbinding. Vaak is dat er onbewust ingeslopen de afgelopen jaren. Jij herkent de signalen van jouw lichaam misschien niet meer en weet niet meer goed hoe je kunt ontspannen. Dat heeft alles te maken met dat jouw hoofd en jouw lichaam elkaar niet meer verstaan. Het is daarom heel erg belangrijk om die weer in verbinding te brengen met elkaar. Dat gaan we als volgt aanpakken: 

We zijn zo gewend om maar door te gaan. Je staat de hele dag op ‘aan’ en hebt het waarschijnlijk niet eens door, omdat je het gewend bent. Jouw dag bestaat voornamelijk uit denken en doen in plaats van ‘voelen’ en ‘zijn’. Veel mensen weten niet eens (meer) hoe je dat moet doen. Gevolg? Je brein staat continu op aan en gedachten blijven komen, ook als jij je wilt ontspannen. Misschien denk je bij het noemen van ‘voelen’ en ‘zijn’ wel, wat is dat überhaupt? Wat brengt het me? Het geeft je wellicht een ongemakkelijk gevoel en dat is nou net waar we moeten zijn voor de groei die jij wilt doormaken.

Oefening

Zorg dat je alleen thuis bent. Zet de timer op 10 minuten. Langer mag uiteraard ook, maar begin in ieder geval met 10 min. Het lijkt misschien een gekke oefening, maar niemand ziet je en je bent alleen thuis, dus boeiuuuu! 

Ga voor de spiegel staan en kijk jezelf diep in de ogen. Zo diep mogelijk. Het is belangrijk dat je blijft kijken en niet wegkijkt. Het kan in het begin heel ongemakkelijk voelen, er kunnen tranen opkomen of het kan confronterend zijn. Het maakt niet uit, er is geen goed of fout, laat het er allemaal zijn. Alles is oké, onthoud dat goed. Dus kijk jezelf in de ogen en observeer wat je ziet in je ogen, observeer wat het met je doet in je lichaam. Voel wat er komt, maar blijf jezelf in de ogen kijken. Het kan zijn dat je misschien wel helemaal niks voelt of het weinig met je doet. Dat is ook oké. Het brengt hoe dan ook (zij het onbewust) iets in beweging. Dus geef het een kans en zet je oordeel opzij. Je brein wil je namelijk veilig houden en dit is buiten je comfort zone, dus zullen er gedachten door je heen gaan: “dit is gek, wat ben je in vredesnaam aan het doen, hier schiet je helemaal niks mee op”, etc. Dat is puur jouw brein talking. Negeer die, parkeer die gedachten en blijf open staan bij en voor deze oefening. Je zet een stap buiten je comfort zone en daar vindt jouw brein van alles van, in negatieve zin. Laat het gaan en focus je op het aankijken van jezelf.  

harmke schutte_lifecoach

Les 3. Rustmomenten

Het is het heel belangrijk om dagelijks rustmomenten voor jezelf in te bouwen, zoals we hebben gezien bij de vorige modules. Neem overdag vaker rustmoment, in welke vorm dan ook. Kijk bijvoorbeeld naar jouw moodboard voor inspiratie. Heb je een drukke dag? Dan is het extra belangrijk om rustmomenten in te bouwen. Maar ook des te moeilijker. Als jij op zo’n dag denkt aan een momentje voor jezelf, denk je automatisch vaak al: “Nee, daar heb ik geen tijd voor, ik moet door anders red ik het allemaal niet.” “Ik ga nu toch zeker niet ‘niks doen’, daar heb ik simpelweg de tijd en rust niet voor, dat komt wel als ik deze deadline heb gehaald.”


Herkenbaar? Maar ik zal je wat vertellen, het tegendeel is waar. Het levert je uiteindelijk juist meer tijd op! Moeilijk te geloven? Begrijpelijk, maar probeer het eens! Rustmomenten zorgen er namelijk voor dat je meer inspiratie krijgt, meer rust en helderheid in je hoofd. Waar jij geen oplossing zag, kom je bijvoorbeeld terug van een korte wandeling en zie je het opeens een stuk helderder. Je zult zien dat je ineens met een creatieve oplossing komt of efficiënter aan het werk gaat dan voor jouw rustmoment. Doe wat op dat moment goed voelt voor jou en wat haalbaar is. Heb je een warm hoofd en zit je de hele dag al in een benauwde kamer, ga even naar buiten voor een korte wandeling, al is het 5 minuten. 

Denk aan de voorgaande oefening waarin je jouw zintuigen inzette. Kijk om je heen, wat is er allemaal te zien? Zo komt jouw brein optimaal tot rust, het staat even niet op aan en mag even bijkomen. Het krijgt de gelegenheid om alle prikkels van de dag te verwerken. En een voordeel is ook nog dat de natuur je al sneller tot rust brengt. Begint jouw volgende meeting al snel en kun je nu even niet naar buiten? Sta dan even op, beweeg even, schud alles van je af, ga weer zitten en doe je ogen dicht. Adem diep in en adem langer uit. Houd dit een paar minuutjes vol. Hoe voel je je nu? Probeer dit vast te houden en meerdere keren per dag jezelf te gunnen. Uiteindelijk helpt het je juist, word je productiever en zul je steeds vaker merken dat dit is wat je nodig hebt om de beste versie van jezelf te zijn.

Yes, je hebt de online training afgerond! Wow, je kunt echt trots zijn op jezelf! Je hebt de eerste stappen gezet naar meer rust, geluk en voldoening. Je bent in beweging, persoonlijk aan het groeien, dat is zo waardevol en gun ik iedereen. Ik heb motiverende laatste woorden voor je hoe je dit kunt vasthouden.